کلیک امروز با طعم سلامتی وهشدار .؟
کیک و بیسکوئیت‌ را به این دلایل نخورید
به گزارش مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان موسسه ملی تحقیقات کشاورزی، غذا و محیط زیست (INRAE) و موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی (INSERM) در فرانسه نشان داده است که مصرف هفت امولسیفایر افزودنی خاص غذایی که در غذاهای فوق فرآوری شده یافت می‌شود ممکن است با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط باشد (امولسیفایرها افزودنی‌های غذایی هستند که برای کمک به مخلوط کردن دو ماده که معمولا هنگام ترکیب شدن از هم جدا می‌شوند (مثلا روغن و آب) استفاده می‌شوند). به گزارش مدیکال نیوز، نتایج این تحقیق اخیرا در مجله «لانست دیابتیز اند اندوکرینولوژی » (The Lancet Diabetes & Endocrinology) منتشر شده است.

به گفته پروفسور برنارد سرور نویسنده ارشد این مطالعه، امولسیفایرها از جمله رایج ترین افزودنی‌های مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده هستند. او در این باره توضیح داد: آنها (امولسیفایرها) اغلب به غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده مانند کیک‌های صنعتی، بیسکویت‌ها و دسرها و همچنین بستنی‌ها، تخته‌های شکلات، انواع نان‌ها، مارگارین‌ها و غذاهای آم
  • احمد رضایی

    انواع نان‌ها، مارگارین‌ها و غذاهای آماده اضافه می‌شوند تا ظاهر، طعم، و بافت آن‌ها را بهبود بخشد و باعث ماندگاری طولانی‌تر شوند.

    برای این مطالعه، پروفسور سرور و تیمش داده‌های پزشکی بیش از ۱۰۴.۰۰۰ شهروند فرانسوی را که در مطالعه همگروهی (کوهورت) سایت «نوترینت – سانته» (NutriNet-Santé) بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

    شرکت کنندگان در مطالعه در طی این ۱۴ سال، حداقل ۲ روز سوابق غذایی خود را در هر ۶ ماه ارائه کردند. غذاهای مصرف شده با پایگاه‌های داده برای شناسایی وجود و مقدار افزودنی‌های غذایی مطابقت داده شد. پس از یک پیگیری متوسط ۷ ساله، دانشمندان هفت امولسیفایر افزودنی غذایی را شناسایی کردند که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

  • احمد رضایی

    محققان در تحقیقات خود به یافته‌ غیر منتظره‌ای دست یافتند مبنی بر اینکه این افزودنی‌ها در میان مواد تشکیل دهنده برخی غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شوند که مردم اغلب آن‌ها را سالم می‌دانند.

بازنشر

موردی برای نمایش وجود ندارد.