تولید محتوا در اینستاگرام ، معجزه ای در کسب و کار ها

سلام دوست من ، امیدوارم حالت عالی عالی باشه , امروز در این مقاله میخوام برات در مورد تولید محتوا در اینستاگرام بگم ; یک شبکه اجتماعی که در مدت زمان کم به قدری طرفدار و کاربر رو به خودش جذب کرده که الان کمتر کسی پیدا میشه که یک اکانت اینستاگرام نداشته باشه .

اینستاگرام در اکتبر ۲۰۱۰ راه اندازی شد و تا دسامبر ۲۰۱۴ ، ۳۰۰ میلیون کاربر رو به خودش جذب کرد . در واقع اینستاگرام طراحی شده تا کاربر ها بتونن عکس ها و ویدیو هاشون رو با هم به اشتراک بزارن و اکثر کاربر ها ازش به عنوان سرگرمی و گذروندن وقتشون استفاده میکنن اما من میخوام امروز در این مقاله برات در مورد اون درصد کمی که از اینستاگرام برای توسعه دادن کسب و کار و فروش خودشون استفاده میکنن بگم ; میخوام برات بگم که اگر تو هم جزو اون دسته افرادی هستی که از اینستاگرام برای توسعه بیزینسشون استفاده میکنن ، چه کار هایی باید انجام بدی که بیشتر توی تولید محتوا در اینستاگرام موفق بشی .

خب حالا بریم سراغ بحث اصلیمون . شاید بهتر باشه قبل از هر اینکه حرفمو شروع کنم بطور خلاصه بهت بگم که میخوام راجع به چی برات صحبت کنم :

  • اسم پیجمون چی باشه ؟
  • از چه نوع بیوگرافی استفاده کنیم ؟
  • صفر تا صد کپشن نویسی
  • نرخ تعامل چیه و چطور اونو افزایش بدیم ؟
  • محتوای تصویری بهتره یا ویدیویی ؟
  • صفر تا صد هشتگ گذاری

;">

اسم پیج رو چی بزاریم ؟

خب میدونی که اسم پیج همون نام کاربری هست که از طریق اون یوزر ها ما رو پیدا میکنن ; پس توی تولید محتوا در اینستاگرام اسم پیج خیلی خیلی مهمه .

من بهت پیشنهاد میکنم که اسم پیجت ترکیبی از اسم خودت یا کسب و کارت + نوع فعالیتت باشه ; مثلا اگه یک خانم به اسم نازنین توی حوزه فروش لوازم آرایشی کار میکنه ، بعنوان مثال میتونه اسم پیجشو بزاره نازنین بیوتی یا خیلی چیزای دیگه . یا اگر یک نفر یم مزون داره ، میتونه اسم مزون خودش رو بنویسه + کلمه مزون .

حالا شاید این سوال برات پیش بیاد که ” چرا میگم اسم پیج رو اینجوری بنویسی ” ؟

خب بعنوان مثال وقتی یک نفر دنبال پیج فروش لوازم آرایشی میگرده ، اسامی مختلفی رو توی اینستاگرم سرچ میکنه ، مثلا بیوتی ، آرایشی و اسامی مشابه اینا , در این حالت هر پیجی که توی اسمش کلمه بیوتی یا آرایشی بکار رفته باشه به اون کاربر نمایش داده میشه که اگر درست عمل کرده باشی اون شخص خیلی راحت به سمت پیجت هدایت میشه .

از طرف دیگه وقتی اسم خودت رو توی اسم پیج بزاری ، هر کسی اسمت رو توی اینستاگرام سرچ کنه ، پیجت بهش نمایش داده میشه و ممکنه از این راه هم فالوور های زیادی جذب کنی .

حالا اسم پیج رو فارسی بنویسیم یا انگلیسی ؟

همیشه گفتم و هنوزم میگم برای اینکه بتونی بفهمی چطور عمل کردی یا چطور عمل کنی که برای مخاطبات کاری که انجام میدی جذابیت داشته باشه یا اونا رو راحت تر به سمت خودت هدایت کنی ، خودتو جای اونا بزار ; همین راز موفقیته .

حالا برای اینکه بفهمی اسم پیجت رو به انگلیسی تایپ کنی یا فارسی ، باید به نوع کسب و کار خودت نگاه کنی و ببینی که خود تو اگر بخوای دنبال این نوع محصول یا خدمات در اینستاگرام بگردی ، فارسی سرچ میکنی یا انگلیسی .

بعنوان مثال ۹۰ درصد افراد وقتی میخوان دنبال یک محصول مثل کیف ، کفش ، لوازم آرایشی و امثال این ها بگردن ، اسامی رو لاتین سرچ میکنن  اما وقتی میخوان دنبال یک پیج تفسیر قرآن بگردن ، فارسی شروع به سرچ کردن میکنن .

از چه نوع بیوگرافی استفاده کنیم ؟

بیوگرافی یا به اختصار بیو ، یکی از امکاناتی هست که اینستاگرام برای کاربر هاش قرار داده تا چند خطی در مورد پیجشون توضیح بدن ; وقتی کاربر وارد یک پیج که برای اولین بار اون رو میبینه میشه ، اول از همه به پروفایل ، اسم پیج و بعد از اون به بیوگرافی اون پیج توجه میکنه تا ببینه که اصلا موضوع پیج چیه و در چه حوزه ای فعالیت میکنه ؟!!

من همیشه میگم بیو برای پیج ، حکم ویترین برای یک مغازه رو داره . بخاطر اینکه وقتی هر کدوم از ما از جلوی یک مغازه رد میشیم ، اول از همه چشممون به ویترینش میفته ، اگر پشت ویترینش اجناس خوب و با کیفیتی چیده باشه ، با خودمون فکر میکنیم که حتما داخل مغازه هم همینطوره و اجناسش مثل اجناس داخل ویترین خوب و با کیفیته و اکثر ما در نهایت وارد مغازه میشیم ، اما اگر چیز درست و حسابی توی ویترینش نداشته باشه ، همون اول توی ذوقمون میخوره و وارد مغازه نمیشیم .

بیو هم مثل ویترین مغازه خیلی مهمه ; چون خیلیا فقط با دیدن اون تصمیم میگیرن که پیجت رو فالو کنن یا نه .

حالا این سوال پیش میاد که چه نوع بیوگرافی بیشتر مخاطب رو جذب میکنه ؟

همونطور که گفتم مهم ترین هدف بیو ، اینه که کسی که پیچ رو میبینه ، باید متوجه بشه که پیج تو در مورد چی هست ; پس اولین نکته برای اینکه بازخورد پیجت بره بالا : بیو رو انگلیسی ننویس !!

حالا فارسی چی بنویسیم ؟

برای نوشتن بیو هم مثل خیلی کار های دیگه ، باید جای خودتو با مشتری عوض کنی . ببینی که اگر بخوای محصولی که میخوای در اینستاگرام بفروشی رو بخری ، چی سرچ میکنی ؟!

این دقیقا همون چیزی هست که باید توی بیو بنویسی .

اینطوری هر کسی که اسم محصولاتت رو توی اینستاگرام سرچ کنه ، اگر تو توی بیوی پیجت اون کلمه رو نوشته باشی ، پیج تورو بهش نشون میده . خب چی از این بهتر ؟!!!

و نکته دیگه ای که در مورد نوشتن بیوگرافی باید بگم اینه که از جمله های کلیشه ای مثل «هدف ما اعتماد شماست » یا فلان سال سابقه و بهترین و اولین و … استفاده نکن . این جملات قبلا خیلی جواب میداد ولی الان دیگه قدیمی شده و از بس برای مردم تکرار شده کسی دیگه بهشون توجه نمیکنه .

این رو هم یادت باشه که هیچوقت آیدی تلگرامت رو توی بیو نزاری ، چون وقتی که نمیشه روش کلیک کرد گذاشتنش هم فایده ای نداره چون اکثر کاربر ها حوصله ندارن که اون آیدی رو توی تلگرامشون وارد کنن و خودشون اون رو بصورت لینک در بیارن . برای این کار قسمتی در اینستاگرام وجود داره که میتونی اونجا لینک بزاری ، حالا میتونه لینک سایتت ، آیدی تلگرام یا واتساپت باشه .

و بعنوان نکته آخر هم بهت بگم که برای تولید محتوا در اینستاگرام ، از ایموجی ها در حد تعادل استفاده کن . ایموجی به متن و محتوات روح میده و اونو از حالت خشک و رسمی خارج میکنه .

;">

صفر تا صد کپشن نویسی


« محتوا پادشاه است »

این جمله معروف بیل گیتس سرلوحه کار خیلی از تولید کنندگان حرفه ای محتواست .

بعضی از افراد هستن که وقتی اسم تولید محتوا در اینستاگرام رو میشنون ، ذهنشون فقط سمت تولید محتوای گرافیکی و تولید محتوای ویدیویی یا همون ویدیو مارکتینگ میره و عملا هیچ توجهی به تولید محتوای متنی ندارن با این خیال که در اینستاگرام بیشترین تاثیر را عکس ها و ویدیو ها دارن ; خب من هم این جمله رو تایید میکنم ، اما همونطور که در مقاله محتوای جذاب هم بهت گفتم ، بیشترین تاثیر تولید محتوا در فضای مجازی و علی الخصوص شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، وقتی هست که تلفیقی از چند نوع فرمت در تولید محتوا بکار گرفته بشه .

در واقع تولید محتوای متنی در اینستاگرام ، بصورت متن هایی هست که در زیر پست های اینستاگراممون قرار میدیم و در زبان لاتین به اون ها کپشن گفته میشه .

کپشن ها اکثرا در مورد پست های ما ، که یک ویدیو یا تصویر میتونن باشن ، توضیح میدن ; اما برخلاف تصور خیلی ها ، کپشن صرفا برای معرفی یک محصول یا خدمات نیست . بعضی ها میگن که مثلا همه گوشی آیفون ۱۰ رو میشناسن پس لازم نیست من در موردش کپشن بنویسم ; اما خوب دقت کن دوست من ، نوشتن کپشن علاوه بر اینکه مردم با محصولات یا خدمات شما آشنا میشن ، باعث میشه پستت خیلی بهتر توی اینستاگرام دیده بشه و نرخ تعامل پیجت هم بالاتر بره .

خب فکر میکنم تا حالا به اندازه کافی در مورد اهمیت کپشن توضیح داده باشم ; حالا بریم با هم بررسی کنیم که « چطوری یک کپشن خوب بنویسیم ؟ » .

۱- نوشتن روی عکس ممنوع :

بعضی از افراد بجای نوشتن کپشن ، پست های اسلایدی میزارن و روی اونا توضیح میدن . اگه نوشتن کپشن و توضیح روی پست های اسلایدی باهم انجام بشه خیلی عالیه ولی هیچوقت نوشتن روی عکس رو جایگزین جایگزین کپشن نکن . یکی از مهم ترین دلایلش هم اینه که تعداد افرادی که به کپشن توجه میکنن خیلی بیشتر از افرادی هست که به پست های اسلایدی توجه میکنن ; پس با نوشتن کپشن پستت بیشتر دیده میشه .

;">

۲- در کپشن از ایموجی استفاده کن :

یک متن که هیچ ایموجی نداره ، متن بی روحی هست . وقتی داخل کپشنت از ایموجی استفاده میکنی ، اون رو از این حالت خشک و بی روح بودن خارج میکنی و بهش جذابیت میدی . برای کاربر ها خوندن یک متن با ایموجی  خیلی راحت تره ، در نتیجه بیشتر ازش استقبال میکنن .

یادت باشه که هر ثانیه ای که افراد روی پستتون میمونن تا کپشن رو بخونن توی رشد پیج و در نتیجه کسب و کار و درآمدت تاثیر داره پس راحت ازش رد نشو .

۳- مرتب بنویس :

اگر یک لحظه خودت رو جای فالوور هات بزاری میبینی که هیچ علاقه ای به خوندن یک متن شلوغ که پست سر هم نوشته شده باشه نداری و بعد از خوندن یکی دو خط از اون نوشته ، به خوندنش ادامه نمیدی .

فالوور های تو هم وقتی ببینن کپشنت خوانا نیست ، حوصله خوندنشو ندارن .

توی نوشتن کپشنت عنوان بده و متنت رو دسته بندی کن .

بعد از هر چهار پنج خط یک نقطه بزار ، فاصله بده و برو خط بعد و دوباره شروع کن به نوشتن تا کپشنت مرتب به نظر بیاد .

۴- لحن مناسب انتخاب کن :

در نوشتن کپشن ، باید یک لحن ثابت و مناسب کسب و کارت داشته باشی . اگر بیزینست طوریه که باید لحن رسمی داشته باشی ، کپشنتو رسمی بنویس ; اما اگر طوری هست که میتونی با یک لحن صمیمی و غیر کتابی با مخاطبت ارتباط بر قرار کنی ، حتما این کار رو انجام بده چون تجربه ثابت کرده که لحن های غیر رسمی خیلی راحت تر از لحن های رسمی میتونن با مخاطب ارتباط برقرار کنن .

خلاصه کلام اینکه هر لحنی رو که انتخاب کردی ، همون رو ادامه بده ، طوری نباشه که کپشن یک پستت رسمی باشه و پست دیگه غیر رسمی .

۵- طول کپشن :

طول منا

پسند

موردی برای نمایش وجود ندارد.

بازنشر

موردی برای نمایش وجود ندارد.