انجمن ها » ادیان الهی » اسلام و قرآن » خواب و رویا-نظر اسلام

بهترین جواب انتخاب نشده یا پرسشی نیست
تاپیک با شناسه ۳۰۶، حاوی ۳ ارسال
امتیاز کاربری: ۱۰۰۰۰۰۴۸
#2077
میان مرگ و خواب شباهت هایی وجود دارد .خوابیدن درست و حتی خواب و رویا دیدن از نعمت های خدا است که تعابیر زیادی در این مورد در قران امده است.مفهوم خواب و رویا از منظر قرآن را دراین بخش مشاهده نمایید .

همانطور که میدانیدیکی از بزرگترین نعمت برای بشر خوابیدن است. خواب درست باعث شادی و نشاط و طول عمر فرد هم میشود .یکی از مواردی که در اسلام بسیار رواج دارد تعبیر خواب اسلامی می باشد . در قران نیز تعابیر زیادی در مورد خواب و رویا امده است . عوامل زیادی وجود دارد که باعث دیدن خواب و رویا میشود .

نظر اسلام در مورد خواب‏ هایی که انسان می‏بیند، چیست؟ پاسخ: اصل رؤیا و خواب دیدن از نظر اسلام،مورد تأیید است؛ چنان‏که در سوره یوسف و نیز در داستان ذبح اسماعیل آمده است:إِنّی أَری فِی المَنّامِ أَنّیأَذْبَحُکَ.(صافات: ۱۰۲) همانا من در خواب می‏بینم که تو را ذبح می‏کنم.

اینها رؤیاهای صادقانه‏اند که چون پیامبران در خواب می‏بینند استثناءاً تکلیف‏آور است.البتّه رؤیاهای صادقه، به‏طور کلی و چگونگی تشخیص آنها بحث مفصلی می‏طلبد؛ چرا که باید تحلیل و بررسی شود تامشخص گردد کدام یک از انواع رؤیاها به حقیقت نزدیک‏تر است.در مورد اقسام رؤیا روایتی از امام صادق علیه‏السلام است: رؤیا به سه قسم است: مژده از سوی خداوند به مؤمن، ترساندنی از سوی شیطان و خواب‏های پریشان.( الکافی، ج ۸، ص ۹۰). اگر انسانی با شکم سیر بخوابد یک سوم از ساعت خوابش تحت تأثیر فعالیت‏های معده است و دچار خواب پریشان (اضغاث احلام) می‏شود.

یک سوم دیگر از مدت خواب به رؤیاهایی می‏گذرد که ترجمان و بازگو کننده حوادثی است که انسان درروز می‏بیند.تنها در یک سوم باقی مانده است که روح از تأثیر معده و از تأثیر خاطره‏های حوادث روز آزاد می‏شود.البته هر چه روح انسان مصفاتر و تزکیه شده ‏تر باشد، به همان نسبت به واقعیت نزدیک‏تر است امّا بههر حال نوع خواب‏ها در یک سوم پایانی صحیح‏تر است.

تعبیر خواب اسلامی
نکته دیگر آنکه چون شیطان در هنگام اذان و بعد از آن، فعالیت‏های خود را نسبت به انسان بیشتر می‏کندکه انسان را به خواب بیاندازد تا برای نماز خواندن بلند نشود، بعید نیست رؤیاهایی که شخص در آن زمانمی‏بیند، تحت تأثیر شیطان باشد.از این رو شهرت یافته است که رؤیا بعد از اذان صبح صحت ندارد.امّا این مطلب کلیت ندارد و در همه موارد صادق نیست.

امر دیگری که شهرت یافته، این است که خواب زن تعبیری برعکس دارد؛ بعضی‏ها نظرشان بر این تعلق گرفته استکه با توجه به روحیه احساسی و عاطفی بانوان که در عالم رؤیا هم تأثیر می‏گذارد و خواب‏ها نیز احساسی می‏شوند و از عالم واقع فاصله می‏گیرند پس خواب آنها تعبیری برعکس را می‏ طلبند، به خلاف مردها که منطقی‏ترو معقول‏ترند اما این مطلب نیز کلیّت ندارد؛ برای نمونه در تاریخ آمده است قبل از فتح خیبر، صفیّه ازقوم یهود خواب دید که ماه وارد حجره او شد.معبّر برای او تعبیر کرد که تو همسر حاکم حجاز (حضرت محمد صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) خواهی شد. بعد از فتح خبیر ـ چنین شد.(بحارالانوار، ج ۲۱، ص ۵ ـ ۶).

امّا برقرار کردن ارتباط بین آنچه در خواب می‏بینی و آنچه تعبیر خواب محسوب می‏شود، کار معبّر است و بستگی به جنسیت کسی که خواب می‏بیند، ندارد.چند توصیهدر خواب و تعبیر آن گفته شود:

۱ـ اگر خواب بدی دیدی نه خودتان تعبیر کن و نه برای دیگران نقل کن بلکه تفأل به خیر بزن و صدقه بده.

۲ـ اگر خواب خوشایندی دیدی، تنها برای مؤمنی تعریف کن که حسادت نداشته باشد و بهره‏ای از حکمت داشته باشد.

۳ـ تعبیر خواب در آنچه که اتفاق خواهد افتاد،نقش آفرینی می‏کند و آنچه تعبیر شد به همان شکلی که تعبیر شده است، واقع خواهد شد.۴ـ اینکه برخی کمخواب می‏بینند دلیل بر این است که او از خواب‏ های پریشان شیطانی به‏سبب ذکر خدا فاصله گرفته است.در این صورت اگر رؤیایی ببینند احتمال اینکه از رؤیای صادقه باشد بیشتر است.کسی که بر علم او افزوده شود و فهم و بصیرتش بیشتر گردد، خواب‏های پریشان کمتری می‏بیند؛ چنان‏که افزایش ایمان موجب می‏شود که بعد از بیداری بسیاری از خواب‏ های پریشان را فراموش گردد.
ارسال شده در ۱۴۰۲/۱۰/۰۲، ساعت ۲۳:۲۶ نقل‌قول گزارش بالا
میزان تحصیلات: دکترا و بالاتر
شغل: عضو هیئت علمی دانشگاه
امتیاز کاربری: ۴۹۴۶۶
#2082
لایک
ارسال شده در ۱۴۰۲/۱۰/۲۲، ساعت ۰۳:۳۰ نقل‌قول گزارش بالا
میزان تحصیلات: فوق ليسانس
امتیاز کاربری: ۲۷۰۱۰
#2081
این نکته که گفتید اگر خواب بدی دیدی نه تعبیر کن و نه برای کسی بازگو کن بسیار حرف درستیه
و من بشخصه تجربیاتی در این مورد داشتم
ارسال شده در ۱۴۰۲/۱۰/۱۲، ساعت ۱۲:۵۴ نقل‌قول گزارش بالا
رجوع به :