انجمن ها » علم و فرهنگ » راهنمای ثبت اختراع

بهترین جواب انتخاب نشده یا پرسشی نیست
تاپیک با شناسه ۱۲۴، حاوی ۲ ارسال
صبا
@sabaweb
امتیاز کاربری: ۰
#461
ثبت اختراع و هر آنچه که باید بدانید
ارسال شده در ۱۴۰۱/۰۵/۲۲، ساعت ۱۵:۳۳ نقل‌قول گزارش بالا
صبا
@sabaweb
امتیاز کاربری: ۰
#462
[لینک] طرحی است که هرگز توسط هیچ شخص یا شرکتی ساخته نشده و با دانش و نوآوری تدوین شده است و برای بهره مندی از ملک باید نام خود را ثبت کنید.

همچنین، اگر می خواهید ساخته خود را به تولید انبوه برسانید یا آن را به دیگران عرضه کنید، ثبت قانونی لازم است. در این مقاله نحوه ثبت اختراع قابل ثبت را توضیح دادیم. با ما بمان.
اختراع قابل ثبت
یک موضوع را می توان به عنوان یک اختراع نوآورانه با کاربردهای صنعتی نوشت. تعریف ابتکار یا نوآوری جدید عبارت است از هر چیزی که قبلاً در فناوری یا صنعت وجود نداشته و فردی که در فناوری مذکور مهارت قانونی داشته باشد از آن اطلاعی نداشته باشد و از رویکرد صنعتی، خلاقیتی است که دارد. مهارت ها. می تواند انجام شود یا در یک زمینه استفاده شود.

ایالت ثبت اختراع
با تشکیل کارگروه ویژه در حوزه مالکیت فکری و معنوی و با تجربه و تخصص مهندسین، ثبت نام را به صورت ویژه و سیستماتیک انجام خواهیم داد، علم هستند با در نظر گرفتن آخرین قانون مندرج در مدیریت مالکیت معنوی .

کنترل پرونده های حقوقی ثبت اختراع مالکیت صنعتی باید به صورت ویژه و با در نظر گرفتن ماهیت فنی نوآورانه محصول انجام شود. اما می توان حفاظت لازم را انجام داد و از هرگونه تقلید یا کپی برداری از اختراع جلوگیری کرد.

مدارک مورد نیاز ثبت اختراع
ارائه بیانیه ثبت اختراع در سه نسخه
تعریف اختراع و نمونه هایی از اختراع
یک کپی از مدرک شناسایی خالق اختراع
ارائه رسید بانکی برای پرداخت خلقت.
ثبت اختراع پایه
مدارک صادره از اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراعات. سندی در مورد ایجاد و بهره برداری از اختراع مورد نظر است.گواهی ثبت اختراع، حقوق مالکیت را برای مالک ایجاد می کند.

انحصار به معنای داشتن حقوق انحصاری است که قانونگذار و مراجع ذیصلاح برای مدت معینی برای یک ایده یا محصول یا رویه جدید (اختراع) به شخص خاصی اعطا می کنند.

از صاحب امتیاز و مخترع محافظت می کند که معمولاً در همه کشورها 20 سال طول می کشد که ممکن است با توجه به قوانین هر کشور متفاوت باشد.

برای جلوگیری از استثمار و بهره برداری دیگران از خلقت جدید. لازم است سازنده اقدامات لازم را برای کسب حمایت قانونی انجام دهد.

ادعای حقوق ثبت اختراع معمولاً در دادگاه مطرح می شود که مرجع قضایی برای جلوگیری از نقض حقوق ناشی از اختراعات ثبت شده است.

حق چاپ توسط ثبت اختراع
حقوق ناشی از اختراعات ثبت شده را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف- حقوق مادی

ب- حقوق معنوی

الف- حقوق مادی

حق مادی ناشی از اختراع عبارت است از حق بهره برداری انحصاری دارنده گواهی اختراع موضوع خود با انتقال حق مزبور به دیگری به موجب قرارداد یا به اجبار انتقال آن به وارث صاحب حق. .

در بند الف ماده 5 قانون ثبت اختراع ایران آمده است:

"حقوق ثبت اختراع منحصراً متعلق به مخترع است"

ثبت اختراع در سازمان اموال جهانی
در کتابچه راهنمای سازمان جهانی مالکیت فکری، کلمه "اختراع" به عنوان "سندی که توسط یک دفتر ملی یا منطقه ای به درخواست متقاضی صادر می شود) تعریف شده است که شامل تعریف اختراع و وضعیت حقوقی (قانونی) می شود. به این معنی که اختراع ثبت شده باید به طور کلی (تولید، استفاده، فروش، واردات و غیره) بدون اجازه مالک مورد بهره برداری قرار گیرد.»

با استنباط بر تمام تعاریف ارائه شده برای «پتنت»، این نتیجه حاصل می شود که همه این تعاریف دارای محتوا و موضوع یکسانی هستند که در قالب ها و عبارات مختلف کلمات به کار می روند.

با توجه به تعریف فوق، حق ثبت اختراع را می توان به عنوان توافق نامه ای بین مخترع و دولت تعریف کرد که به موجب آن دولت در ازای افشای کامل اطلاعات اختراع مخترع، سندی را منتشر می کند که حاوی حق انحصاری برای پدیدآورنده است تا از دیگران جلوگیری کند. تولید، استفاده، فروش و پیشنهاد فروش اختراع مذکور برای مدت محدود که معمولاً 20 سال از تاریخ انشای اظهارنامه مربوطه می باشد.

در مقررات ملی، منطقه ای و بین المللی به تعریف (اختراع) اشاره ای نشده است، بلکه تنها بیان حق چاپ و شرایط ثبت اختراع کافی است.

در حقوق ایران، ماده 3 قانون ثبت اختراعT، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، «گواهی اختراع» را این گونه تعریف کرده است: .

در خصوص مطالب ذکر شده می توان گفت: «اختراع» موضوع حقوقی است که در قالب سندی به نام سند اختراع به مخترع داده می شود.
ارسال شده در ۱۴۰۱/۰۵/۲۲، ساعت ۱۵:۳۴ نقل‌قول گزارش بالا
رجوع به :