سلام دوست من , امیدوارم حالت عالی باشد . امروز با بررسی مبحث تولید محتوای الکترونیکی در خدمت شما هستیم .

بیایید قبل از هر چیزی باهم بررسی کنیم که :

محتوای الکترونیکی به چه معناست ؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای متون ، تصاویر ، صدا ها و ویدیو ها گفته میشود که هدف آن ها آموزش یک مطلب یا معرفی یک محصول میباشد . بطور کلی تر به هر نوعی از محتوا که از طریق رایانه قابل مشاهده و انتقال باشد محتوای الکترونیکی میگوییم .

در ایران تبدیل اطلاعات به محتوای الکترونیکی از سال ۱۳۶۸ آغاز شد . اولین گام برای تولید ترویج تولید محتوای الکترونیکی تبدیل کتاب های چاپی به کتاب های الکترونیکی بود و طی مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را مجذوب خود کرد .

یکی از بخش های تولید محتوای الکترونیکی ، ” آموزش الکترونیکی ” یا ” E-Learning ” میباشد .  آموزش الکترونیکی مزیت های زیادی نسبت به آموزش حضوری دارد . بعنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش هزینه های آموزشی
  • تعاملی کردن آموزش ها
  • کاربر پسند بودن محتوای الکترونیکی
  • افزایش سرعت در آموزش و یادگیری
  • صرفه جویی در زمان

در آموزش الکترونیکی میتوان از تصاویر ، متون ، صداها و ویدیو ها و یا ترکیب آن ها استفاده کرد . امروزه بسیاری از سازمان ها و مراکز علمی ، برای انتقال مطالب جدید به افرادی که توانایی حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی را ندارند ، آموزش های خود را در قالب یک آموزش الکترونیکی در سطح اینترنت قرار داده اند .

گام های تولید یک محتوای الکترونیکی آموزشی

۱- تهیه سناریو :

برای تولید یک محتوای الکترونیکی آموزشی پیش از هر چیز باید یک سناریو داشته باشید که نحوه ارائه مطالب به مخاطبان را بررسی کنید .

۲- جمع آوری محتوا :

در گام دوم باید اقدام به جمع آوری مطالب کنید . سعی کنید محتوایی که به مخاطب ارائه میکنید با ساده ترین زبان بیان شده باشد . دقت کنید که هرگز محتوای آموزشی خود را از جایی کپی نکنید . حنی اگر اقدام به تولید محتوای آموزشی در مورد موضوعی کرده اید که درباره آن اطلاعات دقیقی ندارید ، باز هم دلیل مناسبی برای کپی کردن مطالب نخواهد بود . اگر حس میکنید اطلاعات شما برای تولید یک محتوای آموزشی کافی نیست ، بهتر است به مطالعه و تحقیق بپردازید و پس از درک مفهوم آنچه خوانده اید ، برداشت خود را به صورت یک محتوای الکترونیکی آموزشی پیاده سازی کنید .

۳- آنالیز اطلاعات جمع آوری شده :

پس از جمع آوری و پیاده سازی اطلاعاتتان ، محتوای خود را مرور کنید . سعی کنید خود را در جایگاه یک کاربر که برای یادگیری و آموزش به محتوای شما مراجعه کرده است قرار دهید . بررسی کنید که محتوای شما از نظر تاثیر گذاری روی مخاطبان در چه سطحی قرار دارد . آیا محتوای شما یک محتوای کامل است ؟ آیا میتواند همه نیاز های کاربر را برطرف کند ؟ آیا بیان شما بیش از حد ساده یا بیش از حد پر تکلف نیست ؟

۴- پیاده سازی اطلاعات بصورت متنی ، صدا ، تصاویر یا ویدیو :

پس از اینکه از بی نقض بودن اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید اطمینان پیدا کردید ، باید تصمیم بگیرید که میخواهید به چه صورت اطلاعات خود را پیاده سازی کنید . اگر میخواهید از محتوای الکترونیکی متنی برای پیاده سازی اطلاعات خود استفاده کنید ، باید بگویم که اغلب افراد علاقه چندانی به خواندن متون طولانی آموزشی ندارند . اما اگر از ترکیب متن یا تصاویر ، ویدیو و یا صدا استفاده کنید قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت . دقت کنید در صورت استفاده از تصاویر ، ابعاد و کیفیت آن ها را بگونه ای انتخاب کنید که به سئوی سایت آسیبی وارد نکنید .

۵- انتشار محتوای الکترونیکی :

در مرحله آخر مجددا محتوای خود را از نظر اشکالات ویراستاری ، مفهوم و … بررسی کنید . پس از اطمینان از بی نقص بودن آن ، میتوانید محتوای خود را منتشر کنید .

برای تولید محتوای الکترونیکی نرم افزار های زیادی وجود دارند . چند نمونه از آن ها را در زیر مشاهده میکنید :

ابزار های تولید محتوای الکترونیکی

برای تولید محتوای الکترونیکی متنی : acrobat reader , power point , presenter

برای تولید محتوای گرافیکی : photoshop , snaglt , photo impact

برای تولید انیمیشن : swishmax , flash , captivate

برای تولید محتوای صوتی : soundbooth , audition capativate , sound fourge ,

نرم افزار های کاربردی فیلم : camtasia,  capativate

نرم افزار تولید اسلاید : power point , director

نرم افزار های تولید آزمون : E-Learning builder , quiz builder

ویژگی های یک محتوای الکترونیکی با کیفیت

۱- منابع معتبر :

در مرحله جمع آوری محتوا ، باید دقت کنید منابعی که محتوای خود را از آن ها استخراج میکنید ، مطالب با کیفیت و معتبری داشته باشند . برای تولید محتوای الکترونیکی آموزشی به سراغ منابعی بروید که از لحاظ علمی مورد تایید باشند . دقت کنید که اطلاعات آن ها بروز باشد . زیرا بسیاری از اطلاعات از گذشته تا کنون بارها بروز رسانی شده اند . از معتبر ترین منابع آموزشی میتوان به ویکی پدیا اشاره کرد .

۲- پشتیبانی مناسب :

نباید اینطور تصور کنید که پس از تولید محتوای الکترونیکی کار شما به پایان رسیده است . تولید و انتشار محتوا فقط بخشی از روند آموزش الکترونیکی است . پس از انتشار محتوا باید مرتبا بازخورد های آن را بررسی کنید . به سوالات مخاطبان پاسخ دهید و در صورت لزوم بخش هایی از محتوای خود را تغییر دهید و آن را بروز رسانی کنید . برای وفاداری مخاطبانتان و جذب مخاطبان جدید ، باید به گونه ای به آن ها ثابت کنید که شما به مخاطبان خود اهمیت میدهید .

۳- قیمت گذاری منصفانه :

در قیمت گذاری دوره های آموزشی خود منصفانه عمل کنید . در فروش دوره های آموزشی باید قیمت گذاری به گونه ای باشد که هزینه هایی که برای تولید محتوای آموزشی پرداخت کرده اید ، به شما بازگردد و  مقداری سود نیز به شما پرداخت شود . اما نباید آنقدر مقدار سود خود را بالا ببرید که اکثر افراد توانایی خرید آن را نداشته باشند . بنابراین منصفانه عمل کنید تا مخاطبانتان نسبت به سما وفادار بمانند و به واسطه قیمت مناسب دوره آموزشی ، در دراز مدت سود بیشتری بدست آورید .

جمع بندی پایانی

در میان همه انواع تولید محتوا ، تولید محتوای الکترونیکی بیشترین طرفدار را به خود جذب کرده است . بطوریکه حتی بسیاری از سایت های غیر آموزشی هم در کنار مطالب تخصصی وبسایت خود ، یک یا چند مطلب آموزشی نیز قرار میدهند تا به وسیله آن ها مخاطبان را به سایت خود جذب کنند و سپس اقدام به فروش محصولات و خدمات خود کنند . اگر شما هم یک مدرس در یک حوزه خاص هستید ، میتوانید با تولید محتوای الکترونیکی آموزشی ، شغل خود را گسترش دهید و بدین طریق در آمد بیشتری کسب کنید .